Interview met Cosmo Smeets

www.stichtingrkn.nl
In de loop van de jaren ben ik tot inzicht gekomen dat het in de verschillende planfases en bijhorende ontwerpen in relatie tot kosten vaak gaat om bezuinigen. Omdat ontwerpen te duur en bijvoorbeeld risicovol worden bevonden.
Oorspronkelijke ontwerpen verliezen hiermee hun waarde. Immers kostenreductie gaat vaak gepaard met functie en/of prestatie verlies.

Daarom vind ik het mijn opgave als Kostenmanager om in projecten met een andere bril naar ontwerp/uitvoering te kijken om de waarde (lees prestatie) in verhouding tot de kosten zo optimaal te maken.

Door met een andere bril te kijken blijkt vaak toch meer mogelijk dan in eerste instantie gedacht. Dit om een zo breed mogelijk gedragen ontwerp te krijgen door alle stake- en shareholders en maximale waarde te creëren in relatie tot het beschikbare budget/begroting.

Als Register Kostenmanager ben ik betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van projecten in de civiele techniek in brede zin en in alle planfases voor zowel overheids- als private opdrachtgevers. Het helpt daarbij om draagvlak te krijgen door als Register Kostenmanager betrokken te zijn, zeker als er een bepaalde autoriteit of senioriteit gevraagd wordt ten aanzien van de kosten.

Daarnaast ben ik als Register Kostenmanager ook aanspreekbaar als betrouwbare kostenexpertise gevraagd wordt of als er volgens het 4-ogen principe financiële informatie van projecten getoetst moet worden. Daarbij zorg ik dat de kostenramingen opgesteld en getoetst worden. Daarnaast stuur en coach ik beginnende kostendeskundigen zowel bij AddendoValue als onze opdrachtgevers en zo organisatie en kostendeskundigheden te laten groeien in professionaliteit.

- Cosmo Smeets / AddendoValue -

Geen nieuwsberichten gevonden

Stichting RKN
van Oldenbarneveltstraat 5
5151CE Drunen
secretariaatrkn@gmail.com
© 2020 Stichting RKN. Alle rechten voorbehouden.

De RKN is erkend als register en mag het keurmerk ‘Erkend door de Registerautoriteit Bètatechniek’ voeren.